MagyarEnglishDeutsch
Részletes keresés
Nagyrécse-Pat-Nagyrécse

Gyümölcsösök mentén - túra (K9)

Túra típusa:KerékpárosTúra típusa:47.00 kmAjánlott életkor:14 éves kortól 60 éves korigTeljes útvonal: Nagyrécse - Kisrécse - Zalasárszeg - Galambok - Zalaszentjakab - Miháld - Pat - Miháld - Sand - Nagykanizsa (Kisfakos) - Nagyrécse Alternatív útvonal:

Térkép nagy méretbenA túra állomásai

Ez a túra Dél-Zala meghatározó kultúrtájait, a gyümölcsösök mentét járja körbe. Ajánlott a természeti szépségek iránt fogékony, de kerékpározás terén gyakorlott kisebb baráti társaságoknak, egyéni kirándulóknak.
Figyelem, az útvonal végén található földút (Kisfakos és Nagyrécse között) egyes részei még száraz, nyári időszakban is körültekintő kerekezést igényelnek!
A túra megtétele csak túrakerékpárral javasolt.
Nagyrécsétől Galambokig tartó útszakaszon több hektáros körtések mellett halad a túra. Miháld a szőlőhegyéről, míg Pat és Sand a gyümölcsöseiről ismert. Ezeken a településeken sok helyi termelő kínálja a kertek gyümölcseit frissen, vagy feldolgozott formában. Miháldon kóstolhatunk bort, gesztenyemasszát, vagy épp különleges lekvárokat, csak a megfelelő helyen kell megállnunk hozzá.
A mezőgazdasági területek mellett Sand és Kisfakos között árnyas erdőben haladhatunk. Kisfakos és Nagyrécse között egy pincesort is végigjárhatunk.
Legalacsonyabb pont: 134 m
Legmagasabb pont: 223 m
Emelkedés és süllyedés:443 m.

1. Nagyrécse Berényi Fogadó

A Túra kiinduló pontja a 7-es főút mellett található fogadó.
A 2001-ben alapított vendéglátóhelyen étterem és panzió is működik. A fogadó mellett lovaglási lehetőség is van.

2. Nagyrécse nevezetességei

A fogadónál forduljunk jobbra és haladjunk a falu központja felé.
A település központjában két épület is áll, amelyet érdemes megnézni.
A nagyrécsei templom neoromán formáját Inkey báró kezdeményezésére, a 19. századi újjáépítés során kapta. A szentélyében romantikus oltárkép vonja magára a tekintetet, amelyet Orlay Petrich Soma készített. A kép Szent László vízfakasztását ábrázolja. A hagyomány szerint a festőművész a helyi földesúrról, Inkey Lászlóról mintázta Szent László arcképét. Az oltárkép több éven keresztül a Veszprémi Egyházmegyei Múzeum tulajdonában volt, csak nemrég került vissza eredeti helyére.
A templom közelében a főút mellett található az Inkey család lakóhelye, az Inkey kastély vagy kúria, amely jelenleg művelődési házként működik. Érdemes egy rövid sétát tenni a kastélyparkban, ahol 5,2 méter kerületű himalájai cédrust és 6,7 m törzsű mamutfenyőt is láthatunk.
Folytassunk tovább utunk északi irányba. A település temetőjénél az útkereszteződésben forduljunk jobbra.

3. Kisrécse

Utunk során Kisrécsét csak érintjük. A településre egy balra nyíló keresztutcába kell lefordulni. Haladjunk tovább kb. 2 km-t, itt a Kisrécséhez tartozó Kendlimajorba tudunk lefordulni jobbra. (alternatív lehetőség)
Az itt működő Művésztelepen gyakran szerveznek képzéseket és alkotótáborokat.
Az idelátogatók másik célpontja a Czinki Nosztalgia Parasztudvar. Már a nevéből egyértelművé válik, hogy a turisztikai szolgáltató hely a régi falusi életmódot mutatja be. A különböző használati tárgyak, háztartási eszközök, valamint a mezőgazdasági gépek teljes képet adnak eleink életéről.
Folytassuk a túrát keleti irányba.

4. Zalasárszeg

A kirándulás aszfaltos borításon, kisforgalmú úton halad tovább Zalasárszeg határáig. Itt bal kéz felől hatalmas körtefa ültetvényben gyönyörködhetünk. Az itt termett gyümölcs jelentős része a budapesti piacokra kerül.
Folytassuk a túrát Galambok felé tovább.

5. Galambok

A településre beérve, az első kereszteződésnél forduljunk jobbra a 7-es főút irányába.
Kitérhetünk balra, és kiegészíthetjük kirándulásunkat a galamboki tájház és templom megtekintésével.
Galambokról kiérve haladjunk a kereszteződésben egyenesen tovább (átkelés a 7-es főúton).

6. Zalaszentjakab

A túra déli irányban folytatódik tovább és ér be Zalaszentjakabra.
A települést elérve áthaladunk egy vasúti átjárón, majd beérünk a falucskába.
A településen elsősorban mezőgazdasági termelés folyik.

7. Miháld templom

Haladjunk tovább egyenesen. Zalaszentjakabot elhagyva viszonylag sík terepen jutunk el Miháldra. A település központi kereszteződésében jobbra áll a római katolikus templom.
A hagyomány szerint egy szerencsés hintóbaleset emlékére emeltette az Inkey család az épületet, hálából, hogy a szerencsétlenség ellenére életben maradtak. Az építtető címere a templom bejárati ajtaja fölött ma is látható.
Az 1760-ban barokk stílusban épült templom homlokzati fülkéiben a legkedveltebb falusi védőszentek, Szent Flórián és Szent Vendel szobrai állnak. Mindenképp nézzünk be a templomba, hogy megszemléljük különleges színvilágú freskóit, melyek a 20. század elején készültek. Kulcs a plébánián kérhető.
A kirándulást Pat irányába folytassuk tovább. (Kereszteződésben forduljunk balra.)

8. Miháld tó

A faluból kiérve jobb oldalt bekötő út visz a miháldi horgásztóhoz.
Ha időnk engedi, pihenjünk meg a tó melletti padok valamelyikén!
A 6,1 hektár vízfelületű tóban ponty, amur, csuka, süllő, harcsa, keszeg, kárász, balin, sügér, angolna és naphal egyaránt él.
A sátorozásra és sportolásra, valamint a szabadtéri sütés-főzésre is lehetőség van a tó partján.
Pihenő után térjünk vissza a főútra és haladjunk tovább Pat felé.

9. Pat - templom

Pat körül elterülő erdős táj megőrizte eredeti, természetes állapotát. Különlegessége a két erdőtársulása: a páfrányos égerláperdő, és a magyar kőrises égerláp. A településen belül az első kereszteződésnél forduljunk jobbra. Pat rendezett faluképe és felújított parasztportái a falu német nemzetiségi kötődéséről tanúskodnak. A település Fő utcáján található az evangélikus templom, amely 1863-ban közadakozásból épült. A templom mellett két lépcsős talpazaton I. világháborús emlékmű áll, karmai közt kardot tartó Turul szoborral a tetején. A templom kertjében minden nyáron gyermektábort szervez az evangélikus egyházközség. A településen a gyümölcstermesztésnek nagy hagyománya van. Érdemes betérni Kenikker Gyuláékhoz (Fő u. 49), ahol mindig kapható az idényre jellemző friss gyümölcs.

10. Miháldi helyi termelők

Forduljunk vissza és érintsük újra Miháldot.
Ha már a településen járunk, jó tudni, hogy Miháldon hagyomány a helyi termék előállítás. A finom gyümölcsök és lekvárok mellett egyre népszerűbbek a miháldi borok. A templommal szemben álló több száz éves épületet (Fő út 1.) nem rég vásárolta meg Vig Zsolt. A borászattal foglalkozó őstermelő célja, hogy a dél-zalai borkultúrát és étkezési szokásokat kisebb-nagyobb csoportok számára bemutathassa.
Aki egy kis helyi különlegességre vágyik, mindenképp keresse fel Illésné Farkas Katalint (Fő u. 159.), vagy Némethné Bátori Ildikót (Kossuth u. 21.), akik egyedi receptek alapján készítenek házias jellegű, változatos és különleges ízesítésű lekvárokat és szörpöket. Mándó Miklóséknál (Fő út 99.) eperszezon idején érdemes megkóstolni a hatalmas szemű, zamatos ízű földiepret, ősz beköszöntével pedig házi gesztenyemasszát is tudunk náluk vásárolni.
A falu központjában lévő kereszteződésben forduljunk Sand irányába, balra.

11. Sand

Sand a háborítatlan a környezet, és a térség vadállománya miatt is kedvelt település. A rendszerváltást követően családi szintű intenzív gazdálkodás kezdődött a településen. Napjainkban is sokan a mezőgazdaságból élnek a faluban. Jelentős mennyiségben termelnek almát, szőlőt, málnát, őszibarackot és fenyőfát. A település közösségi ünnepei is a mezőgazdasághoz kapcsolódnak. Minden évben megrendezik a Gyümölcs és Mézfesztivált és a szüreti felvonulást. A települést Nagykanizsa irányába hagyjuk el.

12. Kisfakostól Nagyrécséig

Kisfakos Nagykanizsához tartozó településrész. A kisfakosi elágazásban forduljunk jobbra. A lakóházakat elhagyva az út burkolata megváltozik. A túra poros földúton halad tovább, amit elsősorban mezőgazdasági célra használnak, ezért az útfelületen hatalmas kátyúk is akadnak, ami egy terepjárónak vagy traktornak nem okoz gondot.
Kisfakosból az út továbbvezet Erzsébet-telepre. Ez a szőlőhegyi rész már Nagyrécséhez tartozik. Innen erdősávban, majd szántóterület mentén haladhatunk tovább. Az út több helyen érint olyan területeket, ahol az év bármely szakában vannak sáros dagonyák és nagyobb vízfelületek. Ezek kerékpárral könnyen kikerülhetők, de egy-egy rész okozhat meglepetést.
Az út áthalad a Nagykanizsa-Budapest vasútvonalon és az M7-es autópálya fölött, majd a Berényi fogadóval szemben kanyarodik rá a 7-es főútra.

Szintkülönbségek

Túra adatai

Mielőtt értékelne!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam.