MagyarEnglishDeutsch
Részletes keresés

Törökkori mondák nyomán - túra (GY3)

Gelse-Orosztony
Túra típusa:GyalogosTúra típusa:29.00 kmAjánlott életkor:12 éves kortól 75 éves korigTeljes útvonal: Gelse - Kerecseny-Orosztony - Orosztony, Pogányvári hegy - Orosztony, Örömhegy - Gelse Alternatív útvonal:

Térkép nagy méretbenA túra állomásai

Az útvonal egész napos gyalogos túraként szervezhető természetjárást kedvelő családoknak, de kisebb baráti társaságok, középiskolai osztályok is élvezhetik a kitartást igénylő hosszú kirándulást. A túra során a dél-zalai táj természeti értékeivel ismerkedhetünk meg. Az egyes állomásokhoz kapcsolódva a törökkori végvári harcokról szóló helyi mondákról is érdemes tájékozódni. A kirándulás érinti a Gelse, Kerecseny és Orosztony közötti szőlőhegyeket, a dél-zalai bakancsos turizmus egyik legismertebb pontját; Örömhegyet, és számos helyen nyújt csodálatos kilátást a környező völgyekre. A túraútvonal nehéz. A körtúrára megfelelő felszereléssel (túrabakancs) és elegendő ennivalóval induljunk el!

1. Gelse Fürdő

A kirándulás kiindulópontja a gelsei fürdő parkolója.
A Fürdő tágas és látványos belső tere jó hangulatot és kellemes időtöltés biztosít kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Akik sportolni szeretnének, azok a 25 méteres sportmedencében hódolhatnak szenvedélyüknek. A gyermekek pancsolását a gyermekmedence vízgombája színesíti. Ha már elég volt a vízben eltöltött órákból, de még kényeztetésre vágyunk, akkor a finn szauna, a gőzkabin, az infraszauna, a só kamra és az álló szolárium vár felfrissülésképp.
A termálfürdő jelenleg technikai okok miatt zárva tart, újranyitását 2014 évvégére tervezik.
A fürdőtől haladjunk Nyugatra és a templom mellett forduljunk jobbra. A főút mentén haladjunk egészen az Arany János utcáig.

2. Törökcsapás

Az Arany János utca és a Jókai Mór utca találkozásánál Keletre keskeny műút halad az erdő felé. Ezen az úton kövessük a piros + jelzést. A Gyótatető elhagyása után erdei úton haladunk. Az erdőben több útszakasz még meleg nyári napokon is erősen sáros, ezért indokolt zárt lábbeli használata. Az erdei út lankás rétre ér, itt sétánk felfelé vezet. A dombtetőn a törökcsapási kereszt nyújt támpontot ahhoz, hová kell megérkeznünk.

Törökcsapás Kerecsenyhez tartozó külterület. Elnevezését onnan kapta, hogy ezen a területen haladt át a törökök hadiútja. Szőlőhegyként és lakott településként is számon tartották az 1960-as évek végéig. Jelenleg rét és erdős területek váltják egymást az út mentén. Pillantsunk rá a dombtetőről elénk táruló látványra. Itt járhattak végvári vitézek a törökök nyomait keresve a XVII. században.

3. Kerecseny

A törökcsapási dombtetőt elhagyva, a piros jelzést követve érkezünk meg Kerecsenybe.
A zsákfalut igazi dombvidék öleli körül. Legfőbb turisztikai vonzereje a fekvése, a dombok kínálta pannonháti táj, amelyhez hozzátartozik a legelésző birkanyáj látványa.
A településen kitérőt tehetünk a Réti Tanyához, ahol házi tejtermékeket kóstolhatunk, vagy az állatsimogató barátságos lakóival ismerkedhetünk meg.

4. Orosztony

Kerecsenyt a piros jelzést követve a temetőnél hagyjuk el. Földút köti össze a kerecsenyi és az orosztonyi temetőt. Az orosztonyi temető bejáratánál pihenőparkot alakítottak ki és kopjafát állítottak a Millennium emlékére. Folytassunk utunk egyenesen tovább a templom irányába.

Orosztony másik látnivalója a Szentháromság templom, melynek bejáratánál jellegzetes barokk Szentháromság oszlop áll. A templomnál jobbra kell fordulni, ha nem választjuk a hosszabb kitérőt Pogányvár felé.

5. Pogányvár

Orosztonyban a templom mellett haladjunk egyenesen tovább (Szent Imre utca), majd az Óvodánál forduljunk balra. Az utat követve egyenesen haladunk. A településről kiérve továbbra is tartjuk az északi irányt, majd a műút első jobb kanyarjánál térünk le és folytatjuk tovább az utat egyenesen, egy kevésbé karbantartott köves úton. A közel 4 km-es séta megtétele közben (folyamatos enyhe emelkedő) szőlő birtokokban gyönyörködhetünk. Az aszfaltozott út a Pogányvári kilátónál (meteorológiai megfigyelőállomás) ér véget. A Zalai-dombság egyik legszebb magaslati pontja ez a hely. Remek a kilátás a változatos, lankás dombokra, a Kis-Balatonra meg a nagyra, várat azonban sehol sem látni.

A Pogányvár nevet viselő „hegy”-en palánkvár, kisebb török őrhely lehetett. A szájhagyomány megőrizte vélhetően utolsó parancsnokának, Pili basának a nevét azzal, hogy a hegy egyik magaslatát ma is Pilivárnak hívják. Ehhez kapcsolódik egy szintén szájhagyomány útján fennmaradt történet arról, hogy a basa lánya szerelemes lett egy helyi birtokosba: Szegi Tamásba, és mivel nem lehetett a férfié, öngyilkos lett. A legenda szerint szelleme teliholdkor ma is ott kísért Pilivárban. Egy másik legenda szerint Pogányvár alatt egy akkora üreg van, amiben a török időket megelőzően a korabeli falu jószágostól, mindenestől elfért. Később a törökök ebben az üregben tárolták a környékről kisarcolt aranyat. A legenda szerint az a "rengeteg kincs" ma is ott pihen a hegy gyomrában.

6. Orosztony – Thury kopjafa

A templom mellett nyíló utcában haladjunk déli irányban. Az első útelágazásnál már láthatjuk a következő turistajelzést (zöld jel), amelyet a Thury kopjafáig kell követni.
A településen belül van a VidÉkessége Tanösvény, ahol a térség növényvilágával, gyümölcsfáival ismerkedhet meg az érdeklődő.
A települést elhagyva az aszfaltot felváltja a zúzott kő, majd földút vezet ki egészen a Thury György emlékére állított kopjafáig.
A hamuházi híd mellett Thury György, kanizsai várkapitány emlékére állított kopjafa látható. Történeti kutatások szerint 1571. április 2-án itt esett el Thury György a törökkel vívott egyenlőtlen csatában.

7. Örömhegy

A hamuházi hídon átkelve a zöld jelzés mellett megjelenik a piros háromszög. Ezt kell tovább követnünk, hogy felérjünk az örömhegyi kulcsosházhoz. Utunk árnyas erdőben vezet, ahol hatalmas öreg tölgyfák állnak fiatal társaik között. Erős emelkedőn érünk fel a turista pihenőhelyhez. Öröm-hegyen az egykori szőlők és pincék emlékét már csak néhány düledező házacska őrzi és a nagykanizsai postások kulcsos háza, amely egész évben várja a túrázókat. Figyelem, a szállás igénybevételéhez előre vegyük fel a kapcsolatot az épületet kezelő egyesülettel!

8. Rockenbauer kopjafa

Az örömhegyi kulcsos ház közelében a Szent Kristóf kápolna szomszédságában a természetjárók tiszteletéül 1979-ben került felállításra a Rockenbauer Pál emlékét őrző kopjafa.
A kopjafánál elhagyjuk a kék jelzést és a piros háromszög mentén haladunk tovább. Érintjük az örömhegyi vadásztanyát, majd az erdőben haladunk tovább.

9. Gelse felé piros jelzésig

A vadászházat elhagyva a piros háromszögön haladunk tovább. A terep változatos, egy hosszabb ereszkedést egy komolyabb emelkedő követ. A gyaloglást sok esetben sár nehezíti.

10. Piros jelzésen Dél felé

A piros jelzést elérve haladjunk tovább egészen addig, amíg bal kéz felől meg nem jelenik újra a piros háromszögjelzés. (A piros jelzés itt a Törökcsapásig vezet ki a Szorosi hegy érintésével).
A piros háromszög a Szorosi hegy érintésével Nyugat felé kanyarodik.

11. Gelsei Öreghegy

A piros háromszög jelzést követve kanyargós szekérút vezet a gelsei Öreghegyre. Az út során egy völgyhajlatból remek kilátás nyílik déli irányba az újudvari TV toronyra. A szántóföldek után újra erdőbe érünk, majd rövid emelkedő után a gelsei Öreghegy Szent Orbán szobra köszönti az érkezőt.

12. Gelsei Hét Ördög

Az Orbán szobornál forduljunk északi irányba és a kék + jelzés mentén haladjunk tovább. A következő hegyi keresztnél (állíttatta Radó János) kezdődik a gelsei Pokoli hegy, ahol a törökkorból legendává vált Ördög család élt. A szájhagyomány úgy tartja, hogy a család 7 fiúgyermeke egy török portyázás alkalmával megvédte a falu népét a harácsolóktól. A gelsei hét ördög így nem a gonoszságot, hanem a bátorságot jelképezi. A településen nyári rendezvényen emlékeznek meg a legények vitézségéről, a faluközpontban még egy vendéglő is viseli nevüket.

Szintkülönbségek

Túra adatai

Mielőtt értékelne!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam.