MagyarEnglishDeutsch
Részletes keresés

Toronytúra (GY1)

Gelse-Újudvar
Túra típusa:GyalogosTúra típusa:11.00 kmAjánlott életkor:8 éves kortól 75 éves korigTeljes útvonal: Gelse, Fürdő - Gelsesziget - Újudvar, Polgármesteri hivatal Alternatív útvonal:

Térkép nagy méretbenA túra állomásai

A 3-5 óra időtartamú gyalogos túra szervezhető családi programként, de iskolai osztálykirándulásra is kiválóan alkalmas.
A túra során a Principális völgy természeti értékeivel (Csibiti-völgy) és a völgyet meghatározó TV Torony építményével ismerkedhetünk meg. A kirándulás érinti a gelsei és gelseszigeti szőlőhegyeket, itt ízelítőt kaphatunk a kis parcellás szőlőművelés sajátosságaiból, és még rácsodálkozhatunk egy-egy régi pincére.
A túraútvonal közepesen nehéz, 303 m emelkedési magasság mellett 297 m süllyedéssel érkezünk az indulástól a célig.
A túrát fordított irányba is megtehetjük Újudvartól Gelse felé.

1. Gelse Fürdő

A kirándulás kiindulópontja a gelsei fürdő parkolója.
A Fürdő tágas és látványos belső tere jó hangulatot és kellemes időtöltés biztosít kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Akik inkább sportolni szeretnének, azok a 25 méteres sportmedencében hódolhatnak szenvedélyüknek. A gyermekek pancsolását a gyermekmedence vízgombája színesíti. Ha már elég volt a vízben eltöltött órákból, de még kényeztetésre vágyunk, akkor a finn szauna, a gőzkabin, az infraszauna, a só kamra és az álló szolárium vár felfrissülésképp.
A termálfürdő jelenleg technikai okok miatt zárva tart, újranyitását 2014 évvégére tervezik.
A fürdőtől a kék + jelzésen haladunk Ny-i irányba a gelsei szőlőhegy felé. A dombhát 2. kereszteződésében (Radó-féle kereszt előtt) balra fordulunk és a keskeny aszfaltos hegyi úton haladunk Szent Orbán szobráig.

2. Gelsei szőlőhegy

A gelsei szőlőhegyen az Orbán szobornál balra fordulunk és egy rövid ereszkedés után folytatjuk az utunkat a kék + jelzés mentén. A szőlőhegy ezen részén már kevesebb pincével találkozunk. Több helyen az út mentén kaptárok jelzik, hogy a jelentős számú akácfa miatt a méhészek is birtokukba vették a környéket. A táj fokozatosan vált át művelt szőlőbirtokokból erdőterületté.

3. Gelsesziget és Újudvar között

A szőlőhegy Búslakpusztai részét elhagyva a területet az erdők veszik át. A meghatározó erdőalkotó fa itt már a bükk.
A turistaútvonal itt néhány helyen kevésbé járható. Előfordulnak nagyobb sáros területek, dagonyák, amit kerülgetni kell. A Morgány-patak mentén (a vízfolyás elég kicsi nyári időszakban) több helyen találkozunk vizenyős tereppel.
Jelzés: Kék +

4. Csibiti tó

A Morgány-pataktól a Gózon erdő mentén érünk a Csibiti-tó közelébe. Itt erős emelkedőn kell felfelé haladni majdnem a tóig.
A környező források által táplált víztározót egy völgyzáró gát segítségével alakították ki. A tó partján pihenőhely és tisztavizű forrás várja a kirándulókat (a pihenőhelyre ráfér a felújítás).
A tó déli oldalánál található egy forrás, amelyből még nagy nyári melegben is hűs víz csordogál. Utunk a Csibiti-völgyben felfelé vezet tovább.

5. Csibiti völgy

Újudvar külterületén található a 26 hektáros védett Csibiti-völgy és a hozzá tartozó Csibiti-tó, melynek mentén a kék + jelzés halad. Az út a TV-torony melletti kőkeresztig kanyarogva jut fel a 300 m fölötti dombhát tetejére. A vadregényes erdei sétánk során számos védett növényt láthatunk. Ilyen például a hegyi pajzsika és a gímpáfrány, amelynek legnagyobb ismert lelőhelye Dél-Zalában a Csibiti-völgy. Júliustól augusztus végéig az erdei ciklámen szépségében gyönyörködhetünk az út mentén, de a lónyelvű csodabogyó piros termését is megcsodálhatjuk.
A turistaút egy szántóföldet érintve jut ki a TV-toronyhoz vezető aszfaltos útig.
Itt a kék + jelzés mellett halad a piros jel is.

6. TV Torony

Az aszfaltos úton jobb kéz felé fordulva rövid sétával érhetünk el a Tukora tetőn álló TV toronyhoz.
A domb 308 m magas, míg a torony 206 m hosszan nyúlik az ég felé. Magasságát csak a pécsi TV torony haladja meg Magyarországon.
A TV-toronyba ugyan nem lehet felmenni, de a dombtetőről csodálatos kilátás nyílik a dimbes-dombos zalai tájra. Tisztaidőben Zágráb hegye és adótornya is látszik.
Érdemes itt egy-két szép fotót készíteni.

7. TV toronytól Újudvarig

A TV toronytól egy darabig a műúton haladjunk tovább (Kék és zöld jelzés).
A keskeny aszfaltos út egészen a faluig vezet.
Utunk során érintjük a falu szélén található horgásztavat majd, a Dózsa György utcán érkezünk a település-központba. Az utcavégén jobbra fordulva egy hídon érkezünk meg a polgármesteri hivatal elé.

8. Újudvar

A központban a faluház és a templom előtt van buszmegálló, ahonnan visszatérhetünk Gelsére, vagy még kb. 2 km gyaloglás után az országúton találunk buszmegállót Gelse és Nagykanizsa irányába.

Szintkülönbségek

Túra adatai

Mielőtt értékelne!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam.